nieuwe naam voor het filmhuis
Leeuwarden, 26 februari
‘Slieker Film’ wordt de nieuwe naam voor het filmhuis in Leeuwarden. Het filmhuis gaat deze naam, een eerbetoon aan George Christiaan Slieker, vanaf 21 maart dragen. Op die datum wordt de nieuwe locatie aan het Wilhelminaplein geopend.
De verhuizing is meer dan alleen een verandering van locatie. Film in Friesland, de overkoepelende organisatie, heeft de ambitie om meer mensen te laten genieten van het bijzondere filmaanbod. “Dat begint bij het jezelf opnieuw neerzetten,” aldus directeur Jacqueline Schrijver. “De nieuwe locatie en de samenwerking met het Fries Museum helpen daar enorm bij. Met de nieuwe naam willen we die verandering extra kracht bijzetten.”
Met de nieuwe naam ‘Slieker Film’ eert het filmhuis de in 1861 in Leeuwarden geboren George Christiaan Slieker. Hij is de eerste Nederlander die met het vertonen van films begint. Zijn debuut maakt hij op 16 juli 1896 op de Leeuwarder kermis, die plaatsvindt op het Wilhelminaplein. In zijn bioscooptent vertoont hij onder andere ingekleurde filmpjes uit de studio’s van Thomas Edison. De Leeuwarder Courant schrijft de dag na de eerste vertoning: ‘Rijtuigen, omnibussen, equipages, “elegante” voetgangers en menschen uit het volk, alles schijnt te leven. Zelfs de rook die een voorbijganger, nadat hij de cigarette uit den mond heeft genomen, uitblaast, ziet men opstijgen [...] Iedere dag is er wat nieuws te zien [...] Wie het heeft gezien staat er “versteld” van.’ Na deze eerste vertoning, reist Slieker door het hele land met zijn filmvoorstellingen, waardoor hij te boek komt te staan als de eerste bioscoopondernemer van Nederland. Slieker woont zijn hele leven in Friesland. Eerst in Leeuwarden, daarna in Sneek, Heerenveen en Drachten.
Jacqueline Schrijver: “De Nederlandse pionier op het gebied van de film was een man uit Leeuwarden! Daar zijn we trots op. Als er al een stad is waarin een filmtheater zijn naam zou moeten dragen, dan is dat wel in Leeuwarden. Wij hebben nu de kans om dat te doen. Dat ons nieuwe filmtheater ook nog eens op de plaats staat waar hij meer dan 100 jaar geleden begon met zijn eerste filmvoorstellingen, maakt het extra bijzonder!”
Het Fries Film Archief viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum en presenteert tijdens het Nederlands, Vlaams & Fries Filmfestival, in het kader van de opening van ‘Slieker Film’, een bijzonder programma met de oudste filmbeelden en beelden van Slieker zelf. In het nieuwe filmtheater wordt dan tevens de originele projector tentoongesteld, waarmee Slieker aan het einde van de negentiende eeuw zijn publiek verwonderde.
‘Slieker Film’ opent met het Nederlands, Vlaams & Fries Filmfestival (NVFF) van 22 maart tot en met 27 maart. Tijdens dit festival worden actuele speelfilms, documentaires en korte films vertoond met de nieuwe digitale projectoren, terwijl een twintigtal Nederlandse en Vlaamse (moderne) klassiekers op de traditionele 35mm prints worden gedraaid. Het NVFF is waarschijnlijk één van de laatste, zo niet het allerlaatste festival waar een dergelijk omvattend en breed programma op 35mm wordt gepresenteerd. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf woensdag 20 maart aan de kassa van het nieuwe pand op het Wilhelminaplein.
Eerste titels Nederlands, Vlaams & Fries Filmfestival
Leeuwarden, woensdag 20 februari 2013
Over precies een maand begint Film in Friesland aan een nieuwe fase in haar bestaan. Dan gaan de deuren open van het nieuwe filmtheater in het Fries Museum aan het Wilhelminaplein. De officiële opening wordt gevierd met het eenmalige Nederlands, Vlaams & Fries filmfestival. Al maandenlang wordt er toegewerkt naar een uniek festival. De filmbevestigingen stromen binnen en de tijd is aangebroken om de eerste titels prijs te geven. In de drie nieuwe filmzalen en één tot filmzaal omgebouwde museumzaal, wordt van vrijdag 22 t/m woensdag 27 maart een divers programma bestaande uit ruim tachtig films gepresenteerd. Een programma dat niet enkel is gericht op het behagen van het publiek, maar op bescheiden wijze ook wil bijdragen aan de perceptie van de cinema van de lage landen.
Niet alleen inhoudelijk maar ook op conceptueel niveau wordt een brug geslagen tussen de oude en nieuwe cinema van de lage landen. Actuele speelfilms, documentaires en korte films worden vertoond via de nieuwe digitale projectoren, terwijl een twintigtal Nederlandse en Vlaamse (moderne) klassiekers op de traditionele 35mm prints worden gedraaid. Het NVFF is waarschijnlijk één van de laatste festivals , waar een breed programma op 35mm wordt gepresenteerd, met onder andere de Vlaamse films “Manneken Pis” (1995), “Any Way the Wind Blows” (2003) en de debuutfilm van Felix van Groeningen “Steve + Sky” (2004). Ook “Mira” (1971) en “Niet voor de poezen” (1973) van de Nederlander Fonds Rademakers, “Spoorloos” (1988) van George Sluizer, een nieuw gerestaureerde print van “Het teken van het beest” (1980) van de Friese Pieter Verhoeff en “Het gangstermeisje” (1967) van Frans Weisz maken deel uit van het programma. In verband met het 25-jarig jubileum van het Fries Film Archief, wordt tijdens het festival tevens een bijzonder archiefprogramma gepresenteerd waaronder de hoogtepunten uit de nieuw gedigitaliseerde filmcollectie van persfotograaf Sjoerd Andringa.
Onder de lijst van actuele Nederlandse speelfilm- en documentairepremières die het festival zullen verrijken, valt onder meer de nieuwe speelfilm van Nanouk Leopold “Boven is het stil”, het in Dokkum opgenomen intrigerende speelfilmdebuut van Guido van Driel “De wederopstanding van een klootzak”, Diederik Ebbinge’s “Matterhorn”, de publiekswinnaar van het Internationale Film Festival Rotterdam, en de aangrijpende documentaire “Lee Towers, The Voice of Rotterdam” van Hans Heijnen. De actuele Vlaamse cinema wordt onder meer vertegenwoordigd door het muzikale drama “The Broken Circle Breakdown” van Felix van Groeningen, Peter Monsaert’s “Offline” met een fantastische soundtrack van Triggerfinger en de films “Kid” en “Little Black Spiders”, van de vrouwelijke regisseurs Fien Troch en Patrice Toye.
Het programma van het NVFF is samengesteld door programmeurs Rik Vermeulen (NFF), Fredau Buwalda (Friese Filmhuizen en NFF), Syds Wiersma (FFA) en gastprogrammeur Christophe van Rompaey (Vlaams regisseur van o.a. “Aanrijding in Moscou” en “Lena”). Er wordt tevens samengewerkt met het Holland Animation Film Festival en het Internationaal Kortfilmfestival Leuven, die elk een programma presenteren met korte (animatie)films. Het volledige programma is binnenkort te vinden op de website van Filmhuis Leeuwarden.
NIEUW FILMTHEATER OPENT IN MAART MET NEDERLANDS, VLAAMS & FRIES FILMFESTIVAL
Leeuwarden, 14 januari 2013
AAN HET BEGIN VAN DE LENTE START HET FILMHUIS IN ZIJN NIEUWE ONDERKOMEN IN HET FRIES MUSEUM AAN HET WILHELMINAPLEIN. DONDERDAG 21 MAART OPENT FILM IN FRIESLAND DE DEUREN VOOR GENODIGDEN EN SPONSOREN EN OP VRIJDAG 22 MAART START HET NEDERLANDS, VLAAMS & FRIES FILMFESTIVAL VOOR HET PUBLIEK. HET FESTIVAL DUURT TOT EN MET WOENSDAG 27 MAART.
IN HET NIEUWE FRIES MUSEUM ZIJN DRIE KLEURRIJKE FILMZALEN GEBOUWD. OM DE VERHUIZING VAN DE KELDER VAN HARMONIE NAAR DE EERSTE VERDIEPING VAN HET NIEUWE BEELDBEPALENDE GEBOUW TE VIEREN WORDT EEN FEESTELIJK FILMFESTIVAL GELANCEERD MET SPECIFIEKE FOCUS OP DÁT WAT DICHT BIJ ONS STAAT, DE CINEMA VAN DE LAGE LANDEN.
De taalgebieden Friesland, Nederland en Vlaanderen vormen de kern van het openingsfestival in het nieuwe filmtheater. Het programma omvat speelfilmpremières, documentaires, korte films, dialectfilms, klassiekers, muziek, archieffilms, gasten en live muziek. Het toont de identiteit van de Friezen, de Nederlanders en de Vlamingen en de rijkdom van de diverse talen en dialecten. Het festival laat zien hoe Nederlanders en Vlamingen als buren in filmland (acteurs, regisseurs, producers, componisten) samenwerken. Dat biedt een interessante en unieke ontdekkingsreis voor onze bezoekers en professionele filmgasten.
De organisatie van Film in Friesland is nu nog gehuisvest in het huidige Filmhuis Leeuwarden en ziet de verhuizing als een letterlijke upgrade van downtown filmhuis (in de kelder van Stadsschouwburg de Harmonie) naar een zichtbaar uptown Filmtheater op een toplocatie midden in de cultureel bruisende stad Leeuwarden. Het nieuwe filmtheater wordt eind maart met een spetterend festival voor jong en oud gelanceerd. Direct daaropvolgend zal er in de drie comfortabele zalen een groot en aantrekkelijk aanbod aan topfilms dagelijks te zien zijn in middag- en avondvoorstellingen. Om de fysieke verhuizing en de voorbereidingen voor het openingsfestival te realiseren, sluit het huidige Filmhuis per 1 februari 2013 zijn deuren om in maart met nieuw elan door te gaan in het nieuwe Filmtheater. Voorafgaand aan het openingsfestival worden in de nieuwe locatie try-outs voor publiek georganiseerd.
VOOR ’T LAATST 35MM IN FILMHUIS LEEUWARDEN
Leeuwarden, 7 mei 2012
OP ZONDAG 13 MEI OM 20.15 UUR DRAAIT DE ALLERLAATSTE 35MM FILM IN HET HUIDIGE FILMHUIS LEEUWARDEN, WANT VAN 14 T/M 16 MEI WORDT DE PROJECTIETECHNIEK IN HET FILMHUIS VOLLEDIG GEDIGITALISEERD. DE TWEE 35MM PROJECTOREN WORDEN VERVANGEN DOOR TWEE NIEUWE DIGITALE PROJECTOREN. VANAF 17 MEI WORDT HET REGULIERE PROGRAMMA WEER HERVAT MET ALLEEN NOG DIGITALE FILMS, MAAR AAN DE LAATSTE 35MM VERTONING WORDT NATUURLIJK NIET ZOMAAR VOORBIJ GEGAAN.
Het tijdperk van de analoge film wordt in het huidige filmhuis afgesloten met de ultieme filmklassieker Casablanca van Michael Curtiz uit 1942, met in de hoofdrollen de legendarische Humphrey Bogart en Ingrid Bergman. De romantische film, die iedereen gezien zou moeten hebben op het witte doek, draait vanaf donderdag 10 tot en met zondag 13 mei. Met op de laatste dag, zowel ’s middags om 15.15 uur als ’s avonds om 20.15 uur, een speciale voorstelling met een korte inleiding over de toekomst van het Filmhuis en een kijkje in de cabine voor de laatste ‘spoelwissel’. Reserveren voor deze voorstellingen wordt sterk aanbevolen!
Omdat er nu nog enkele aanpassingen moeten worden gedaan in de cabine van het huidige filmhuis, had Film in Friesland liever gewacht met de digitalisering tot de verhuizing naar het nieuwe pand aan het Wilhelminaplein. Daar kan (vanwege een grotere cabine) ook weer een 35mm projector neergezet en gebruikt worden voor bijvoorbeeld de vertoning van klassiekers. De transitie in het huidige pand kon echter niet langer uitblijven, omdat de beschikbaarheid van nieuwe films op 35mm in razendsnel tempo geringer wordt.
Filmhuis Leeuwarden heeft voor de digitalisering evenals de meeste bioscopen en filmhuizen in Nederland aansluiting gevonden bij Cinema Digitaal, een initiatief dat de landelijke digitalisering van het Nederlandse bioscoop- en filmhuiswezen mogelijk maakt door een uniek samenwerkingsverband tussen exploitanten en distributeurs.
LAATSTE WADBLIK OVER 30 JAAR OEROL
Leeuwarden, 3 mei 2012
OP MAANDAG 7 MEI WORDT DE ACHTSTE EN LAATSTE AVOND VAN DE LEZINGEN/DOCUMENTAIREREEKS WADBLIK GEHOUDEN. DE AVOND WORDT VERZORGD DOOR OEROL-PIONIER EN DIRECTEUR JOOP MULDER. HIJ VERTELT OVER 30 JAAR OEROL EN GAAT SPECIAAL IN OP ENKELE OEROL-PRODUCTIES DIE DE LANDSCHAPPELIJKE KWALITEITEN VAN HET EILAND OP BIJZONDERE WIJZE WISTEN TE VERBEELDEN. DE AVOND VINDT PLAATS IN DE GROTE ZAAL VAN FILMHUIS LEEUWARDEN.
Als voorproefje van de 31ste editie van Oerol (15 t/m 24 juni) kijkt Joop Mulder terug. Hij doet dit aan de hand van filmregistraties en documentairemateriaal. Hierbij kiest hij deels een ongewoon gezichtspunt: de relatie tussen kunst en wetenschap. Veel beeldende kunstenaars laten zich beïnvloeden door concepten uit de wetenschap. Daarom zijn Oerol en de Waddenacademie twee jaar geleden begonnen met een verkenning van de relatie tussen kunst, wetenschap en landschap door tijdens het festival rondom enkele kunst- en theaterproducties lezingen en debatten te organiseren. In dat kader zal Mulder voor de pauze filmbeelden laten zien van spraakmakende producties waarin de genoemde relatie een rol speelde: ‘Jaarringen’ (SleM, 2006), ‘Walking’ (Robert Wilson, Boukje Schweigmann en Theun Mosk, 2008), ‘Opdrift’ (SleM, 2008) en ‘Harmonic Fields’ (Pierre Sauvageot, Lieux Publics & Cie, 2011). Na de pauze trekt een stoet aan beelden voorbij, waaronder die van Omrop Fryslân over ‘the making of’ van ‘Peer Gynt’ (Tryater, 1999).
Wadblik is een initiatief van de Waddenacademie, Fries Museum, Film in Friesland en de Nationale UNESCO Commissie. Lezingen worden gekoppeld aan documentaire en historisch filmmateriaal. Het programma van Wadblik en impressies van eerdere avonden vindt u op: www.waddenacademie.knaw.nl.
Filmhuis Leeuwarden, 7 mei 2012 van 20.00-22.00 uur.
Toegang is gratis, maar ‘Kom op tijd, vol is vol’
LANCERING DVD-BOX ‘FRIESLAND IN DE TWEEDE WERELDOORLOG’
Leeuwarden, 11 april 2012
OP MAANDAG 16 APRIL WORDT DE DVD-BOX ‘FRIESLAND IN DE TWEEDE WERELDOORLOG’ DOOR SIEBE ANNEMA, UITGEVER BIJ DE LEEUWARDER COURANT, AANGEBODEN AAN JACQUELINE SCHRIJVER, DIRECTEUR VAN FILM IN FRIESLAND, EN HANS GROENEWEG, HOOFD VAN HET VERZETSMUSEUM FRIESLAND. DE BOX IS GEPRODUCEERD DOOR TIJDSBEELD MEDIA IN HILVERSUM IN SAMENWERKING MET DE LEEUWARDER COURANT EN BEVAT VEEL AMATEUROPNAMES UIT DE OORLOGSJAREN DIE WORDEN BEWAARD IN HET FRIES FILM ARCHIEF. EEN DEEL ERVAN IS AFKOMSTIG UIT DE COLLECTIE VAN HET VERZETSMUSEUM. DE BOX BEVAT FILMS DIE AL EERDER VERSCHENEN EN DEELS OP INTERNET CIRCULEREN, MAAR OOK ONBEKEND MATERIAAL DAT RECENT OPDOOK.
De DVD-box is opgebouwd uit een aantal hoofdstukken: Voor de oorlog, Oorlogstijd, Schaatspret in de oorlog, Propagandafilms, Verzet, Dagelijks leven, Bevrijding en Na de oorlog. Zo ziet u beelden van de oproep tot mobilisatie in Bakkeveen (Allardsoog), bent u getuige van de activiteiten van de Nederlandse Arbeidsdienst in Workum en zijn er beelden van de evacuatie van de wezen uit het Nieuwe Stadsweeshuis in Leeuwarden. De box bevat ook een wedstrijdverslag van de Elfstedentocht van 1941. Direct na de bevrijding werden in vele Friese plaatsen bevrijdingsfeesten gehouden. Deze feesten zijn veelvuldig gefilmd. Zo ziet u op de DVD onder meer de bevrijding van Drachten, Hallum en Leeuwarden, de terugkomst van evacués en de aftocht van de Duitsers.
Twee bijzondere films op deze DVD-box komen uit de collectie van het Verzetsmuseum. De film ‘Verzet in Leeuwarden’ is enkele dagen na de bevrijding opgenomen en toont verschillende activiteiten van het verzet, zoals het werk van de luisterpost, sabotagewerk en de koeriersdienst. Ook de bekende film van de Leeuwarder tandarts Ruurd Rodenburg staat op de box. Hij filmde o.a. hoe in 1942 de joodse familie De Jongh haar huis verliet en vertrok naar Westerbork.
De DVD-box ‘Friesland in de Tweede Wereldoorlog’ past in een reeks. Tijdsbeeld Media gaf eerder al dvd’s uit over diverse Nederlandse steden en streken in de oorlog, zoals Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Oost-Brabant en Noord-Holland. De DVD-box over Friesland komt uit in een nieuwe serie met Groningen, Drenthe, Gelderland en Noord-Brabant. Het unieke van deze serie is dat amateurbeelden de basis vormen.
Het verzoek van Tijdsbeeld Media voor het leveren van filmmateriaal heeft geleid tot een intensieve samenwerking tussen het Verzetsmuseum en het Fries Film Archief. De films van het museum die zijn gebruikt voor de DVD-box zijn door het Fries Film Archief opnieuw gedigitaliseerd. Vanwege de expertise van het Fries Film Archief op het gebied van audiovisuele collecties én met het oog op de toekomstige samenwerking in het nieuwe Fries Museum is de filmcollectie van het Verzetsmuseum overgedragen aan het archief. Een deel van het filmmateriaal is vanaf september 2013 in de nieuwe presentatie van het Verzetsmuseum te zien.
De DVD-box is vanaf 16 april te koop via: webwinkel.lc.nl
Datum aanbieding: maandag 16 april om 16.30 uur in Filmhuis Leeuwarden
HET WAD ALS VERDWIJNPUNT
Leeuwarden, 23 maart 2012
OP MAANDAG 2 APRIL WORDT DE ZEVENDE AVOND VAN DE LEZINGEN-/DOCUMENTAIREREEKS WADBLIK GEHOUDEN. DE AVOND WORDT VERZORGD DOOR KUNSTHISTORICUS HUUB MOUS. HIJ GAAT IN OP HET WAD ALS RUIMTE WAARIN KUNST ONTSTAAT EN WAARMEE KUNST WORDT GEMAAKT. DE AVOND VINDT PLAATS IN DE GROTE ZAAL VAN FILMHUIS LEEUWARDEN.
Er zijn verschillende manieren waarop je als kunstenaar het Wad als onderwerp kunt nemen. Je kunt het Wad zien als een telkens weer veranderend landschap, een onmetelijke ruimte die je kunt weergeven of suggereren, maar ook als een spiegel voor je emoties, een ‘innerlijke ruimte’ waar je alles in kwijt kunt of zelf in kunt verdwijnen. Een kunstenaar kan in dit landschap ook ingrepen doen, al dan niet conceptueel van aard. De lezing van Huub Mous wordt een tour d’horizon langs deze verschillende mogelijkheden. Maar zijn verhaal gaat vooral over de kunst van Fred Landsman. Decennialang heeft het Wad deze kunstenaar geïnspireerd tot werken waarin telkens weer een spanning optreedt tussen de onmetelijke ruimte en de eenzame gestalte van een mens. Ramon van de Werken heeft speciaal voor deze gelegenheid een korte film gemaakt over zijn werk. ‘Het verdwijnpunt’ is de titel. De lezing is ook het verhaal van het tot stand komen van deze film. Cees Hiep, die evenals Fred Landsman in Holwerd woont, componeerde de muziek.
Wadblik is een initiatief van de Waddenacademie, Fries Museum, Film in Friesland en de Nationale UNESCO Commissie. Lezingen worden gekoppeld aan documentaire en historisch filmmateriaal. Het volledige programma van Wadblik, dat loopt tot en met mei 2012, vindt u op www.waddenacademie.knaw.nl en www.filmhuisleeuwarden.nl.
Filmhuis Leeuwarde 2 april 2012 van 20.00-22.00 uur
Toegang: gratis, maar ‘Kom op tijd, vol is vol’
FILM IN FRIESLAND OPENT IN MAART 2013 HAAR NIEUWE DEUREN VOOR PUBLIEK
Leeuwarden, 21 maart 2012
FILM IN FRIESLAND OPENT IN MAART 2013 HAAR DEUREN VOOR PUBLIEK IN HET NIEUWE PAND AAN HET ZAAILAND. HET NIEUWE GEBOUW, WAARIN FILM IN FRIESLAND SAMEN MET HET FRIES MUSEUM WORDT GEHUISVEST, BIEDT ONDER MEER RUIMTE AAN DRIE MODERNE FILMZALEN, EDUCATIEVE FACILITEITEN EN EEN CAFÉ-RESTAURANT. DE OPENING WORDT LUISTER BIJGEZET DOOR EEN FRIES NEDERLANDS FILMFESTIVAL TE ORGANISEREN, DAT ZAL PLAATSVINDEN IN EN OM DE NIEUWE LOCATIE OP HET ZAAILAND.
Om in maart 2013 feestelijk te kunnen openen met een filmfestival, concentreert de gehele organisatie zich nu op volgend voorjaar. Hierdoor zal de 34ste editie van het Noordelijk Film Festival niet in november 2012, maar van 6-10 november 2013 plaatsvinden. Tijdens deze grootse editie van het Noordelijk Film Festival zal er opnieuw ruim aandacht zijn voor de Noordse landen en de Interregio Competitie.
Tijdens het Fries Nederlands Filmfestival in maart staan recente en klassieke films uit Friesland, Nederland en Vlaanderen centraal. De speciale aandacht voor de Friese, Nederlandse en Vlaamse cinema zal tijdens het Noordelijk Film Festival in november 2013 worden gecontinueerd. Deze 34ste editie zal plaatsvinden op de nieuwe locatie en zoals vanouds in Stadsschouwburg de Harmonie.
WADBLIKAVOND MET FILMMAKER MANFRED VAN EIJK
Leeuwarden, 31 januari 2012
OP MAANDAG 6 FEBRUARI IS DE VIJFDE AVOND VAN DE LEZINGEN-/DOCUMENTAIREREEKS WADBLIK. MANFRED VAN EIJK, MAKER VAN DE SERIE ‘REIS DOOR HET WADDENGEBIED’, IS TE GAST EN NEEMT ONS ALS FILMMAKER MEE OP REIS.
Het samenspel van zee en kust, natuur en cultuur, ontspanning en bedrijvigheid maakt het waddengebied tot een unieke filmische ruimte. Manfred van Eijk trok voor zijn ‘Reis door het waddengebied’ over woeste duinen en eeuwenoude polders, langs dijklandschappen en vogelreservaten. De documentaire, die in 2011 als serie door de NCRV werd uitgezonden, biedt een kijkje in de fascinerende geschiedenis van rijke boeren en straatarme landarbeiders. We ontmoeten schitterende natuur en bevlogen waddenbewoners. Ook kijkt de filmmaker naar de toekomst. Door de klimaatverandering zal de zeespiegel stijgen. De gevolgen voor mens en natuur in het waddengebied zullen ingrijpend zijn.
Tijdens Wadblik zal Manfred van Eijk specifiek ingaan op twee thema’s uit de documentaire: de strijd tegen het water en het Duitse en Deense waddengebied. Zo zal hij de discussie belichten rondom de waarde van stuifdijken (Texel en Terschelling) in relatie tot eilanden waar deze ontbreken (het Duitse eiland Spiekeroog). Natuurlijk laat de filmmaker vooral veel beelden uit zijn documentaire zien.
Wadblik is een initiatief van de Waddenacademie, Fries Museum, Film in Friesland en de Nationale Unesco Commissie, waarin lezingen worden gekoppeld aan historisch beeldmateriaal. Het volledige programma van Wadblik, dat loopt tot en met mei 2012, vindt u op de websites van de vier organisaties.
SUCCESVOLLE TWEEDE EDITIE VAN DE SNEKER FILMWINTER
Leeuwarden, 23 januari 2012
DE TWEEDE EDITIE VAN DE SNEKER FILMWINTER HEEFT AFGELOPEN WEEKEND 1850 BEZOEKERS GETROKKEN. DAT IS BIJNA 25% MEER DAN VORIG JAAR. HET FILMFESTIVAL BIEDT EEN TERUGBLIK OP HET AFGELOPEN FILMJAAR DOOR IN ÉÉN WEEKEND 33 FILMS TE VERTONEN DIE NOG NIET IN SNEEK TE ZIEN ZIJN GEWEEST, MAAR WEL ZEER DE MOEITE WAARD ZIJN.
Het filmfestival werd op vrijdagavond geopend door gedeputeerde mevrouw Jannewietske de Vries, gevolgd door de vertoning van Drive. Deze film werd door de Nederlandse journalisten uitgeroepen tot de Beste Film van 2011 en op het prestigieuze filmfestival van Cannes werd regisseur Nicolas Winding Refn uitgeroepen tot Beste Regisseur. In Sneek werd de gewaagde openingsfilm gemengd ontvangen; “You either love it, or you hate it!” was een veel gehoorde quote. Zo zorgde de film voor de nodige discussie die past bij een filmfestival.
Het publiek reageerde het meest enthousiast op Pina, de 3D documentaire van Wim Wenders over choreografe Pina Bausch, en beloonde de film met een warm applaus. Ook de Zweedse familiefilm Simple Simon en het Japanse drama Norwegian Wood werden erg goed ontvangen door de bezoekers. Bijzonder was de vertoning van Illégal, een Belgische film over een illegale immigrante en haar zoontje. De vertoning was gezamenlijk met de protestantse gemeente georganiseerd en was verbonden met twee kerkdiensten voorafgaand aan de film.
Het hoge bezoekersaantal en de enthousiaste reacties tijdens het festival zelf bevestigen dat de Sneker Filmwinter voorziet in de lokale behoefte om kwalitatief goede arthouse en publieksgerichte films op het grote doek te zien.
FILM IN FRIESLAND SLUIT 2011 SUCCESVOL AF
Leeuwarden, 16 januari 2012
2011 WAS EEN SUCCESVOL JAAR VOOR FILM IN FRIESLAND. MAAR LIEFST 48.727 FILMLIEFHEBBERS BEZOCHTEN DE VERTONINGEN VAN FILM IN FRIESLAND. IN 2010 WAREN DAT ER 45.663.
In totaal bezochten 17.423 filmliefhebbers Filmhuis Leeuwarden. Dit zijn bijna 1000 bezoekers meer ten opzichte van 2010. Belangrijkste oorzaak van de stijging was de succesvolle film Hasta la Vista; de publiekswinnaar van het Noordelijk Film Festival, die in Filmhuis Leeuwarden zes weken lang draaide en volle zalen trok. Ook de films Tree of Life, Another Year en de nieuwste film van Lars von Trier, Melancholia werden erg goed bezocht. Bij de Filmhuisvertoningen in de provincie was een stijging van in totaal 2200 bezoekers.
De 33ste editie van het Noordelijk Film Festival in november kende een ongekend hoge publiekswaardering. Nog nooit waren de gemiddelde cijfers die het publiek na afloop aan de films gaf zo hoog. Het festival trok met 23.000 bezoekers evenveel bezoekers als in 2010. Het Fries Film Archief heeft in 2011 twee lijnen succesvol uitgezet: de samenwerking met andere erfgoedinstellingen en het speuren naar filmmateriaal in de provincie. In samenwerking met Tresoar en het HCL zijn diverse projecten gerealiseerd waarbij historisch filmmateriaal uit het Fries Film Archief werd gebruikt.